Malé, šikovné, kompaktné a sympatické už na prvý pohľad. Renault Clio je auto, ktoré si už od svojej prvej generácie získalo miesto v srdciach vodičov po celej Európe. Či už ako spoľahlivý mestský spoločník alebo v športovejšej verzii na okruhu, tento malý Francúz ponúka naozaj veľa. Platí to pre dizajn, motory aj výbavu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Renault Clio sa objavilo na trhu v roku 1990 ako nástupca Renaultu 5. Francúzi hľadali auto, ktoré by zapadlo do mesta, no rozhodli začať odznova.
Nové meno, štýl, nová filozofia, Clio malo byť malé, no dospelé auto, ktoré spojí praktickosť s komfortom. A presne to sa podarilo. Prvá generácia z rokov 1990 až 1998 stála na platforme R57 a ponúkla bohatý výber motorov. Základ tvoril 1.1-litrový benzín s výkonom 48 kW, nasledovaný silnejšími jednotkami s objemami až 1.4 a 1.8.
Vrcholom bola ostrá verzia 1.8 16V so 100 kW a slávne Clio Williams s výkonom 108 kW. Nechýbal však ani spoľahlivý diesel 1.9 D. Auto malo pohon predných kolies, 5-stupňový manuál a získalo dokonca aj titul Európske auto roka 1991.
Druhá generácia prišla v roku 1998 a priniesla citeľný posun vpred nielen v dizajne, ale aj v technike. Clio II dostalo oblejšiu karosériu, prepracovanejší interiér a lepšiu bezpečnostnú výbavu s airbagmi alebo ABS. V ponuke boli motory od 1.2 8V 43 kW až po 1.6 8V alebo 1.6 16V. Generácia priniesla aj 1.9 diesel a dva turbodiesle.
Táto generácia prešla v roku 2001 miernym faceliftom, ktorý sa týkal najmä prednej masky. Z výkonového hľadiska stáli za pozornosť dve verzie. Prvou bola Sport s výkonom 124 kW a 2-litrovým motorom, druhou Clio V6 s výkonom až 187 kW.
V rokoch 2005 až 2012 Renault pokračoval v ďalších generáciách Clia a to s označením Clio III. Išlo o prvé Clio, ktoré bolo možné štartovať čipovou kartou.
Výbava bola na tú dobu slušná. V lepších verziách nechýbala klimatizácia, elektrické okná či centrálne zamykanie. Značka stavila na overené motory, najmä benzínový 1.2 16V 55 kW, silnejší 1.4 72 kW, 1.6 82 kW a populárny diesel 1.5 dCi. Clio bolo ideálne ako dostupné mestské auto, ktoré bolo spoľahlivé, úsporné a praktické.
V roku 2012 prišla na rad úplne generácia Clio IV. Dizajn bol na tú dobu naozaj odvážny, celkovo športový a auto bolo dokonca v ponuke aj ako kombi verzia s označením Grandtour. Interiér výrazne ožil a dostal dotykový displej a lepšie materiály.
Motory prešli výraznou modernizáciou. Základ tvoril 1.2 6V 55 kW, k dispozícii boli aj motory s výkonmi 56 kW a 66kW. Ak ste chceli niečo úspornejšie, naftu zastupoval opäť osvedčený 1.5 dCi 55 kW alebo silnejšia verzia s 66 kW. K dispozícii už bola nielen manuálna prevodovka, ale aj automatická a to EDC.
Clio 4. generácie spojilo moderný dizajn a praktickosť do celku. Z mestského auta sa stal veľký hráč, ktorý si zachoval francúzsky šarm. Zaujímavo bol riešený aj exteriér, kde boli napríklad kľučky zadných dverí schované dizajnovo pri oknách.
(Zdroj: depositphotos.com)
Piata generácia Clia prišla v roku 2019 a hoci dizajnovo vyzerá ako evolúcia predchodcu, technicky ide o úplne nové auto. Stojí na modernej platforme CMF-B, čo prináša lepšiu tuhosť, vyššiu bezpečnosť a priestor pre viaceré nové technológie.
Interiér spravil obrovský skok. Už základ pôsobí kvalitne, vyššie výbavy ponúkajú dotykový displej, digitálne budíky, ambientné osvetlenie a modernú výbavu, ktorá predtým patrila do kompaktnej triedy. Nechýbajú navigácia, LED svetlá, parkovacia kamera či asistenčné systémy ako adaptívny tempomat alebo udržiavanie v pruhu.
V ponuke sú benzínové trojvalce 1.0 SCe a 1.0 TCe, silnejší 1.3 TCe so 130 koňmi, naftový 1.5 Blue dCi a po už aj hybrid E-Tech s výkonom 140 koní.
Okrem civilných verzií pre bežné použitie ponúkalo Clio aj špičkové výkonnostné verzie. Legendárne Clio Maxi vzniklo v 90. rokoch a pre súťaže malo pod kapotou 2.0-litrový motor s výkonom 110 kW, sekvenčnú prevodovku a extrémne rozšírený podvozok. Na úzkych a kľukatých tratiach doslova lietalo a nedalo sa prehliadnuť.
Naň nadviazalo Clio S1600, ktoré postavili podľa pravidiel kategórie Super 1600. Toto Clio nastúpilo už do Rallye 2002 a o dva roky dokonca získalo titul. Jeho hmotnosť bola iba 1.000 kg a motor v objeme 1.6 l dosahoval výkon neuveriteľných 220 koní.
Renault Clio dnes už patrí medzi kultové kompaktné autá. Za sebou má viac ako tri desaťročia vývoja, počas ktorých sa z nenápadného mestského spoločníka stalo jedno z najdôležitejších mien vo svojej triede. Prešlo piatimi generáciami a každá z nich posúvala latku vyššie v dizajne, technike ako aj v jazdných vlastnostiach.
Clio je pritom auto, ktoré vie osloviť široké spektrum vodičov. Začiatočníci ocenia jeho jednoduchosť a kompaktné rozmery, rodiny zas praktickosť a spoľahlivosť. Na svoje si však prídu aj tí, čo majú radi vyšší výkon a kompaktné rozmery.
Medzi prednosti Clia patrí výborný pomer ceny a výbavy, nízka spotreba, široká ponuka motorov a najmä nadpriemerný komfort v novších generáciách.
Veľkým plusom je aj dostupnosť náhradných dielov a servisu, Renault je už dlhodobo overená značka a to aj na našom trhu. Na druhej strane, slabšie motorizácie môžu pôsobiť lenivo, najmä pri plnom zaťažení a na ceste mimo mesta. V niektorých skorších generáciách boli aj nižšia kvalita dielov a materiálov a horšia elektronika.
Napriek všetkým týmto drobnostiam je Renault Clio stále silným hráčom vo svojej triede a to úplne oprávnene. Je to auto, ktoré si udržiava popularitu, každou generáciou napreduje a stále sa prezentuje typickým francúzskym štýlom pohodlnej jazdy.
zakúpené na filtreaoleje.sk 16.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 16.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025